Gaming

Deus Ex: Mankind Divided anmeldelse

En følelse av tilhørighet

Selv om det bare er ett knutepunkt denne gangen, anti-augbyen Praha. Du vil se den på nytt flere ganger i løpet av spillet ettersom situasjonen i byen forverres. Når spillet begynner å ta slutt, føler du en følelse av tilhørighet for byen, og alt som finnes i den. Det er imidlertid det mest imponerende navet i et Deus Ex-spill til nå, og som jeg sa i forrige avsnitt og ønsker å gjenta her for å understreke: det er en forbløffende tetthet av ting å velge mellom.

Dette, eller i det minste mitt ønske om å se på alt, er årsaken til et av de første øyeblikkene med dissonans i Mankind Divided. Du spiller igjen som Adam Jensen, og kommer tilbake fra den forrige tittelen Human Revolution. Jensen denne gangen har mye mer byråkrati, men folk vil fortsatt at du skal gjøre en haug med ting, og de vil at du skal takle det raskt: gå og redde vennen din fra kjeltringer, gå og få fikset augs, gå etterforske en bombing.

Å jobbe for Interpols skyggefulle TaskForce 29 ser ikke ut til å være en tilfeldig jobb, men min Jensen har en nesten obsessiv tvang til å lese hver e-post og plyndre hver kiste. 'Jensen, er du på bombestedet ennå?' befalene mine spør kort 'Ikke ennå, noe har skjedd' Jensen lyver og leker fangst med et kjøleskap i en bakgate i Praha.

Jensen har faktisk så mye handlekraft at spillets sentrale allegori, der det sammenligner de med forsterkninger med ofre for rasisme i moderne tid, blir helt flat. Politiet vil kalle deg oppdiktede sladder mens de sjekker papirene dine, og folk på jobben vil være drittsekk mot deg uansett hvor mange liv du redder, men å vite at Jensen ganske enkelt kan ta dem ut betyr at det ikke er noen risiko.

Jensen bryr seg ikke om at politiet sjekker papirene hans og kommer med tynt tilslørte trusler, og det gjør spilleren heller ikke, for begge vet hvor lett de kan snu vakten på vrangen. Dette betyr at plottets sentrale tema dør i jakten på å gi Jensen mer handlefrihet, og la spillerne leve ut sin maktfantasi.

Disse øyeblikkene med ludonarrativ dissonans var skurrende, men hvis den største klagen som ble kastet mot spillet er at det gir spilleren for mye frihet, er det vanskelig å klage for mye.

Komme i gang

Når du kommer inn i kampen, er Mankind Divided veldig gøy å spille. Det er et bredt utvalg av augments (aka kampevner), alt fra å kunne hoppe ganske høyt eller slå gjennom vegger, helt til en håndleddsmontert taser eller en funksjonell teleport, som lar deg overraske folk med albueblad til nakken .

Det er et snev av ressursstyring her ettersom flere av de kraftigere augs 'overklokker' systemet ditt, noe som får dem til å bli feil. Effektiv strømstyring kan holde deg trygg, men siden dette systemet er begrenset til de mer blinkende kreftene, fant jeg meg selv å styre unna dem bare for å være sikker på at ingenting kortsluttes i feil øyeblikk.

Kampen er fortsatt ikke like stram som de nyeste og beste FPS-alternativene, men det føles riktig. Det er bare så mange alternativer. Da jeg gikk tom for ammunisjon i en kamp, ​​gjemte jeg meg i en ventil og kom meg i sikkerhet. Da jeg ble kortfattet i en annen, brukte jeg et kjøleskap som et prosjektilvåpen. Adam Jensen er ikke en ustoppelig drapsmaskin, og undervurdering av motstanderne dine vil gjøre deg skadet, men han er overmenneskelig, så du kan gjøre fantastiske ting for å overvinne eventuelle hindringer.

Våpen blir mer brukt selv for stealth-spillere denne gangen på grunn av tillegget av EMP-ammunisjon, som vil deaktivere kameraer, roboter og annet elektrisk utstyr i noen sekunder. Våpnene i seg selv er fortsatt ganske formelle, men spillet har nå en Crysis-aktig evne til å endre ammunisjonstyper og vedlegg i farten.

Det er viktig å ikke tenke på Deus Ex som et skytespill, for det spiller ikke som en, og hvis du forventer det, vil du gå skuffet. Kamper er mer en serie gåter, som ofte starter med at du glir inn i dekning for å bestemme hvordan du skal triumfere. Du har alltid mange alternativer, enten det er ved å gjøre usynlig og slå mange mennesker, snu tårn til din side, eller skjære løs og kaste armfuller med granater mot fiender.

Pakke inn i pakken er de frittstående Jensen Stories, mindre biter av Deus Ex som du kan spille uten å grave deg inn i hele spillet, og Breach-spillmodusen, et forsøk på å destillere Mankind Divideds spilling i korte biter som kan kjøres med hastighet. Breach er fylt med alt dumt om moderne videospill, med fokus på ting som booster-pakker, topplister og progresjonssystemer. Det er fortsatt morsomt å spille, men mangler sus i hovedspillet.

Mens Deus Ex er mer av det samme fra Square Enix, er det fortsatt et av de beste spillene som har brutt dekselet i år. Adam Jensens fortsatte eventyr lider av en svakt latterlig historie og tvilsom bruk av allegorier, men ingenting av det kommer i veien for fantastisk spilling og en av de beste verdenene innen videospill. Hvis du bestemmer deg for å ta et besøk til Praha i sommer, vil du ikke angre.

Dette spillet ble anmeldt på PC.

Techradars vurderingssystem scorer spill som 'Ikke spill det', 'Spill det' og 'Spill det nå', hvorav den siste er den høyeste poengsummen vi kan gi. En 'Play It'-poengsum antyder et solid spill med noen mangler, men den skriftlige anmeldelsen vil avsløre de nøyaktige begrunnelsene.

Se flere spillnyheter